Beeldbegeleiding

Deelnemerservaringen

Super middel

‘Tijdens de opleiding word je opgeleid tot beeldbegeleider. Binnen je school of bestuur kun je dan collega’s coachen op basis van filmopnames. Als je het goed aanpakt, is het een super middel waardoor leerkrachten heel anders naar zichzelf en naar hun groep gaan kijken’ (student Beeldbegeleiden cohort 2017).

 

‘Leerkrachten gaan heel anders naar zichzelf kijken (student Beeldbegeleiden cohort 2017).

 

Effect op leren

‘Ik ben me tijdens de opleiding voor Beeldbegeleider bewust geworden van mijn eigen communicatie en visie op onderwijs. Ik legde als coach altijd de nadruk op wat er niet goed ging en wat er verbetert moest worden. Ik heb geleerd te werken vanuit de positieve psychologie. Dit heeft mijn kijk op leerkrachten, de groep en mezelf als coach verandert. Het coachen vanuit kracht en geslaagde interventies motiveert de ander en heeft daardoor veel meer effect op leren bij de ander (student Beeldbegeleiden cohort 2018).

 

Bewustwording

‘Ik heb gezien dat Beeldbegeleiden een middel is dat goed bij me past. Ik merk dat leerkrachten zich bij mij snel op hun gemak voelen. Dit zie ik terug op de beelden van de nagesprekken, maar ook aan de feedback die ik krijg van leerkrachten: ‘Je geeft vertrouwen’,  ‘Je spiegelt het enthousiasme waardoor ik ook enthousiast wordt’, ‘Je hebt me bewust gemaakt van mijn handelen, waardoor ik meer zelfvertrouwen heb gekregen’.

Voor mezelf blijft het herkennen van gedragspatronen en het stellen van verdiepende vragen iets waar ik me nog meer in wil gaan ontwikkelen’ (student Beeldbegeleiden cohort 2018).

 

‘Je maakt leerkrachten bewust van hun eigen handelen en helpt ze alternatieven te zoeken die beter werken’ (student Beeldbegeleiden cohort 2018).

 

Docenten

‘Inge haalt door haar innemende persoonlijkheid en positivisme het talent in je naar boven. Vakkundig begeleidt ze je naar goede beeldbegeleider’ (student beeldbegeleider cohort 2018).

 

‘De inbreng van gastdocenten zijn een meerwaarde voor de opleiding. Ze brengen hun eigen ervaring en dynamiek in en dat zet mezelf weer aan het denken vanuit een ander perspectief’ (student Beeldbegeleider cohort 2019).