Veel gestelde vragen
1. “Ik heb het erg druk met andere dingen, hoe pas ik Engels in mijn programma?”
Het idee is om ‘slimmer, maar niet harder’ te werken. Je kunt Engels gemakkelijk combineren met andere schoolvakken of ‘mini-Engelse moments’ in het programma inplannen. Onze cursussen laten u zien hoe u dit kunt doen. En als u hierdoor uw geplande tijd voor de Engelse les niet meer nodig heeft, levert het u mogelijk zelfs extra tijd op!
2. “Als de kinderen meer Engels leren, wordt hun taalvaardigheid in het Nederlands dan negatief beïnvloed?”
Helemaal niet. Onderzoek toont aan dat kinderen meerdere talen tegelijk kunnen leren, zonder dat dit negatieve gevolgen voor de taalvaardigheid in het Nederlands heeft. Het leren van een tweede taal kan kinderen zelfs helpen om hun moedertaal beter te begrijpen en te gebruiken.
In het algemeen heeft het leren van Engels geen invloed op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, ook niet voor kinderen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben.
(Uit 'Impact of early English language teaching', S. Goorhuis-Brouwer en K. de Bot, Groningen, 2010)
3. “Ik ben zelf niet zo goed in Engels, hoe kan ik er dan les in geven?”
Je hoeft niet goed te zijn in Engels om het te kunnen onderwijzen. Als je het niet te ingewikkeld maakt (een ‘fout’ die veel leerkrachten maken!), kun je de kinderen op een eenvoudige manier laten leren en genieten. Onze digitale toolbox heeft veel ‘ready-to-use’ activiteiten voor verschillende thema’s en alle leeftijden. We maken gebruik van een zeer eenvoudige lesplanning, waardoor de voorbereiding niet veel tijd kost. Onze ervaring leert dat zowel de leerkrachten als de kinderen op deze manier erg van de lessen genieten!
4. “Ik gebruik al een methode, wat is dan de meerwaarde van een cursus Classroom English?”
Vaak past de opbouw van een methode niet bij de thema's van de school, de seizoenen of de interesses van de kinderen op dat moment. Classroom English biedt inspiratie voor alle gangbare basisschoolthema's en ideeën om aan te sluiten bij de interesses van de kinderen.
5. “Hoe zorg ik ervoor dat de kinderen Engels gaan spreken?”
Ons antwoord op deze veel voorkomende vraag is: “Wat doe je om de kinderen te stimuleren om Engels te spreken?” Onze cursus is erop gericht om leerkrachten ideeën te geven om de luister- en spreekvaardigheid van kinderen te verbeteren en kinderen met elkaar te laten praten in het Engels. We laten docenten ook ‘de kracht van de herhaling’ zien tijdens de activiteiten. Dit is een belangrijk hulpmiddel om leerlingen meer zelfvertrouwen in hun eigen spreekvaardigheid te geven.
6. Hoe reageer ik als ouders zeggen: “Waarom krijgen ze Engels les op de basisschool, dat krijgen ze toch wel op de middelbare school?”
Het is waar dat bij kinderen met verschillende niveaus starten op de middelbare school.
Een onderdeel van de werkzaamheden van het Classroom English Team is dan ook om de overgang van de basisschool naar de middelbare school op het gebied van Engels te verbeteren.
Engels leren op jonge leeftijd geeft kinderen niet alleen een voorsprong wat betreft taalvaardigheid in het Engels, maar de meer ontspannen benadering op de basisschool stimuleert ook een positieve houding ten opzichte van het leren van nieuwe talen in het algemeen. Tevens kan het feit dat kinderen op de basisschool al gewend zijn om Engels te horen en te praten, hen meer zelfvertrouwen tijdens de Engelse lessen op de middelbare school geven.
7. “Ik geef graag Engelse les, maar mijn collega's niet. De kinderen komen met heel weinig Engelse kennis naar mijn groep. Ik doe mijn best dit te verbeteren en vervolgens wordt het in de volgende groep niet verder opgepakt. Hoe kan ik mijn collega's stimuleren om meer met Engels te gaan doen?”
8. “Wie betaalt de extra opleiding die mijn collega's en ik nodig hebben?”
9. “Ik zou graag Engels onderwijs willen voor alle groepen van de school, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Wie kan me helpen?”
Wij zijn professionals die erg ervaren en enthousiast zijn op het gebied van Engelse lessen voor kinderen. Wij kunnen u helpen.
Het idee is om ‘slimmer, maar niet harder’ te werken. Je kunt Engels gemakkelijk combineren met andere schoolvakken of ‘mini-Engelse moments’ in het programma inplannen. Onze cursussen laten u zien hoe u dit kunt doen. En als u hierdoor uw geplande tijd voor de Engelse les niet meer nodig heeft, levert het u mogelijk zelfs extra tijd op!
2. “Als de kinderen meer Engels leren, wordt hun taalvaardigheid in het Nederlands dan negatief beïnvloed?”
Helemaal niet. Onderzoek toont aan dat kinderen meerdere talen tegelijk kunnen leren, zonder dat dit negatieve gevolgen voor de taalvaardigheid in het Nederlands heeft. Het leren van een tweede taal kan kinderen zelfs helpen om hun moedertaal beter te begrijpen en te gebruiken.
In het algemeen heeft het leren van Engels geen invloed op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, ook niet voor kinderen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben.
(Uit 'Impact of early English language teaching', S. Goorhuis-Brouwer en K. de Bot, Groningen, 2010)
3. “Ik ben zelf niet zo goed in Engels, hoe kan ik er dan les in geven?”
Je hoeft niet goed te zijn in Engels om het te kunnen onderwijzen. Als je het niet te ingewikkeld maakt (een ‘fout’ die veel leerkrachten maken!), kun je de kinderen op een eenvoudige manier laten leren en genieten. Onze digitale toolbox heeft veel ‘ready-to-use’ activiteiten voor verschillende thema’s en alle leeftijden. We maken gebruik van een zeer eenvoudige lesplanning, waardoor de voorbereiding niet veel tijd kost. Onze ervaring leert dat zowel de leerkrachten als de kinderen op deze manier erg van de lessen genieten!
4. “Ik gebruik al een methode, wat is dan de meerwaarde van een cursus Classroom English?”
Vaak past de opbouw van een methode niet bij de thema's van de school, de seizoenen of de interesses van de kinderen op dat moment. Classroom English biedt inspiratie voor alle gangbare basisschoolthema's en ideeën om aan te sluiten bij de interesses van de kinderen.
5. “Hoe zorg ik ervoor dat de kinderen Engels gaan spreken?”
Ons antwoord op deze veel voorkomende vraag is: “Wat doe je om de kinderen te stimuleren om Engels te spreken?” Onze cursus is erop gericht om leerkrachten ideeën te geven om de luister- en spreekvaardigheid van kinderen te verbeteren en kinderen met elkaar te laten praten in het Engels. We laten docenten ook ‘de kracht van de herhaling’ zien tijdens de activiteiten. Dit is een belangrijk hulpmiddel om leerlingen meer zelfvertrouwen in hun eigen spreekvaardigheid te geven.
6. Hoe reageer ik als ouders zeggen: “Waarom krijgen ze Engels les op de basisschool, dat krijgen ze toch wel op de middelbare school?”
Het is waar dat bij kinderen met verschillende niveaus starten op de middelbare school.
Een onderdeel van de werkzaamheden van het Classroom English Team is dan ook om de overgang van de basisschool naar de middelbare school op het gebied van Engels te verbeteren.
Engels leren op jonge leeftijd geeft kinderen niet alleen een voorsprong wat betreft taalvaardigheid in het Engels, maar de meer ontspannen benadering op de basisschool stimuleert ook een positieve houding ten opzichte van het leren van nieuwe talen in het algemeen. Tevens kan het feit dat kinderen op de basisschool al gewend zijn om Engels te horen en te praten, hen meer zelfvertrouwen tijdens de Engelse lessen op de middelbare school geven.
7. “Ik geef graag Engelse les, maar mijn collega's niet. De kinderen komen met heel weinig Engelse kennis naar mijn groep. Ik doe mijn best dit te verbeteren en vervolgens wordt het in de volgende groep niet verder opgepakt. Hoe kan ik mijn collega's stimuleren om meer met Engels te gaan doen?”
Allereerst, ga zo door! De kinderen zullen nooit ‘afleren’ wat je ze hebt geleerd. De beste oplossing zou zijn om met de hele school een cursus Classroom English te gaan volgen. Maar het begint allemaal met de wens van de school om zich te verbeteren. Praat met uw directeur over uw zorgen en draag hem of haar een mogelijke oplossing aan (bijvoorbeeld deze brochure!). Een van onze teamleden kan naar uw school komen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en op basis hiervan een advies geven. Onze contactgegevens staan in deze brochure.
8. “Wie betaalt de extra opleiding die mijn collega's en ik nodig hebben?”
Hiervoor verwijzen we u graag door naar:
Het aanvraagproces is eenvoudig en verloopt meestal spoedig. Als u subsidie wilt aanvragen voor een van onze cursussen, dan kunt u voor eventuele vragen terecht bij onze expert op dit gebied. Zij kan tevens uw aanvraag screenen voordat u het formulier opstuurt. Voorbeelden van ‘succesvolle aanvraagformulieren’ zijn ook beschikbaar om u te helpen bij het invullen van uw aanvraagformulier.
Wij zijn professionals die erg ervaren en enthousiast zijn op het gebied van Engelse lessen voor kinderen. Wij kunnen u helpen.
Basis cursus trainingsacteren
De basiscursus trainingsacteren geeft een introductie in het vak van de trainingsacteur. De trainingsacteur ondersteunt...
meer informatie